محل تبلیغات شما



کو  کو

در گذشته های دور و نزدیک این عبارت فراوان سر زبان اغلب ایلوندان بوده و هنوز هم در برخی جوامع خرده ایلی بجا مانده کاربرد دارد . عبارت کو کو جهت هم نفرین و درد دلی در آوردن  شفاهی و زبانی از مقام فردی یا گروهی که به دیگران ظلم روا داشته است بکار میرفت . فرد یا افراد ظلم دیده به فرد روبرو در حضور و یا خفا  پشت سر ،اظهار میدارد که الهی سر یوردت کو کو بخواند . گاهی نفرین و درد درون والدین نسبت به فرزندان خویش که به فرمان و حرف انها گوش نمی کنند و جگرشان از دست انها خون است از شدت درد درون و مقام ضعف این عبارت را بلند بلند و محکم ادا می کنند .  کنایه از دعای به زبونی و بدبختی  دچار شدن فرد مورد خطاب است تا سر حد مرگ به مقام پستی و بدبختی درست مانند  شاید این حس از پرنده جغد بر ویرانه ها در مورد این پرنده نشات گرفته باشد و ایده بد بینی را متوجه کو کو کرده باشد .بندرت در معرض دید قرار میگیرد و کمتر دیده میشودفاخته که بر سر هم ویرانه ها و خرابه ها  هم در دشت و جنگل و کوه و همه جا از این گوشه به ان گوشه  کمتر رویت میشود آوازی سر میدهد و آهنگ شبیه   (صوت - صدا )کو کو با کشیدگی خاص خود است  .بندرت در معرض دید قرار میگیرد و کمتر دیده میشود بعبارت دیگر  از خدا خواستار خانه خرابی فرد یا افراد و یا قبیله مورد خطاب است این پرنده دم غروبها  هم بر بلندای درخت تکی یا برجی ویرانه و یا تپه ای  همه جا و در دل جنگل و کوه و دشت  آواز دلتنگی همراه با کمی تا اندازه ای ترس بویژه در غروب تنهایی ترسناک با ناله های مدام و خستگی نا پذیر چنین میخواند : کو کو : کو کو : کوکو :  پرنده ی کوچک با پای کوتاه و دم دراز کوچکتر از قمری  با پر های دو رنگ کم تفاوت که برخی هم انرا فاخته خوانندش . معمولا حوالی منزلگاه (یورد ) عشایر چنین آوازی شگون ندارد . مهمترین تاثیر روانی در حوزه زیست این پرنده و نالش در دم غروب و تاریکی که خود تاریکی نوعی ترس در وجود القا میکند باید این آواز حزن انگیز را  نیز برای متنفرین  از این جو   با این تاریکی افزوده کنیم و نتیجه همان وحشت و ترس از سوژه مورد نظر پیش می آید . عده ای با شنیدن ناله و فغان کو کو بر این باورند جایی خطا کرده و ظلم روا داشته حقش است تا اخر عمر بنالد و بنالد و آرام و قرار ابدا ندارد آنقدر بنالد تا جانش بر آید . ! گفته میشود یکی از ظلم ها این پرنده تخم گذاری در لانه و آشیانه دیگر پرندگان همسان است که به مفتی و مجانی جوجه ها  خود  رابزرگ می کند  و زحمتی هم متحمل نمیشود در مورد زاد و ولد .معمولا مردم از  این پرنده و صدای درد و رنج آور تا حدی دوری میکردند . بهر حال طرف بنوعی آرزوی بر افتادن دودمان فرد ظالم در حق دیگران طوری که دیگر در آینده باشد که نتواند منزل و یورد نوین انتخاب کند . یک چنین واژه و مفهومی با تفاوت تفسیر در میان طوایف گوناگون کاربرد دارد .اما وجه مشترک همگان محزون بودن آوازش و نالیدن بر سر ویرانه ها را کاملا نا شگون می دانستند . البته امروزه عده ی چنین بیان می کنند که طبیعت و ساختار وجودیش چرخیدن حوالی اجتماع انسانهاست شاید از تنهایی دلتنگ و بیچاره است که دما دم آواز سر میدهد و اظهار وجود می کند ما از فلسفه صدایش بی خبریم .  و الا کبک و تیهو و هزار دستان و جغد و قو و مرغابی غاز همه پرنده هستند و روند و صدا و آواز و زندگی ویژه  ی خود دارند و نسبت به انسانها نتنها ضرر و زیانی ندارند بلکه ادمها از صدا و آواز انها لدت هم میبرند . حالا این یکی چه گناهی دارد که ضرب المثل به بدی و بد شگونی دارا باشد . این هم باوری و ایده ای بوده و هست  فعلا مخالفتی هم نیست .



شاید این حس از پرنده جغد بر ویرانه ها در مورد این پرنده نشات گرفته باشد و ایده بد بینی را متوجه کو کو کرده باشد .بندرت در معرض دید قرار میگیرد و کمتر دیده میشود.این پرنده هر دمی در یک گوشه آواز و ناله کو کو سر میدهد . این پرنده ، پرنده بهاری است .

رد پای ایل باصری در حوالی تاریخ کهن ، کاریان فارس

شبی سخت و بحرانی برای بخشی از ایل در پناهگاه ویرانه های کاخ ساسان سروستان

طبیعت و زیبایی ها و جفای انسانها که براحتی بر ان تحمیل میکنند

کو ,پرنده ,هم ,سر ,مورد ,آواز ,کو کو ,این پرنده ,ویرانه ها ,که به ,و ایده

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ثبت برند - ثبت لوگو restfamorta Maxwell's game autlcar Joanne's blog دختر اهوازی گـروه مـهـنـدسـی مــفـخــم ماه محرم وبلاگ اخلاقی.اعتقادیhanifa دیجیتالی